BUNUH DIRI
Sebab-sebab
Tidak adanya satu faktor tunggal yang dapat diterima sebagai sebab sejagat untuk membunuh diri. Bagaimanapun kemurungan merupakan fenomena yang paling biasa di kalangan mereka yang membunuh diri. Faktor-faktor yang berkait adalah seperti yang berikut:
- Sakit (umpamanya sakit yang amat sangat atau penderitaan yang tidak dapat dirawat)
- Tekanan (umpamanya kesedihan selepas kematian orang kesayangan)
- Jenayah (umpamanya mengelakkan hukuman dan penyahinsanian, atau juga kebosanan pemenjaraan)
- Penyakit jiwa dan ketakdayaan (umpamanya kemurungan, gangguan dwikutub, trauma, dan skizofrenia)
- Kecederaan yang membawa bencana (umpamanya kelumpuhan, kecacatan, dan kekudungan)
- Penyalahgunaan dadah
- Persekitaran yang tidak menyenangkan (umpamanya penganiayaan seks, kemiskinan, ketiadaan tempat berteduh, diskriminasi, pembulian, ketakutan akan pembunuhan dan/atau penyeksaan)
- Kerugian kewangan (umpamanya ketagihan perjudian, pengangguran, kehilangan harta, kejatuhan pasaran saham, dan hutang)
- Persoalan-persoalan seks yang tidak dapat diatasi (umpamanya lencongan seks, [2] cinta yang tidak berbalas, dan keruntuhan perkahwinan)
- Untuk mengelakkan rasa malu atau aib (umpamanya dalam ajaran Bushido, jika seseorang samurai gagal mempertahankan maruahnya, dia boleh mengambil jalan keluar dengan melakukan seppuku.)
- Sikap suka ambil tahu (umpamanya keperluan untuk mengetahui keadaan selepas seseorang mati)
- Kebosanan (umpamanya ketakpuasan terhadap kehidupan boleh mengakibatkan kes membunuh diri yang lebih terancang)
- Terorisme boleh juga merupakan motif untuk membunuh diri, khususnya pembunuhan yang berkait dengan yang berikut:
- agama (umpamanya pengeboman bunuh diri, dan kultus Pintu Syurga)
- nasionalisme berketerlaluan (umpamanya serangan kamikaze, Selbstopfer, dan Kaiten (senjata bunuh diri))
Perdebatan tentang bunuh diri
- Rencana utama: Pandangan falsafah tentang bunuh diri
Sesetengah orang melihat bunuh diri sebagai suatu pilihan peribadi yang sah dan sebagai salah satu hak asasi manusia (dalam bahasa percakapan, dikenali sebagai gerakan hak untuk mati), dan mempertahankan bahawa tiada orang yang harus dipaksa untuk menderita bertentangan dengan kehendaknya, khususnya dalam kes-kes penyakit yang tidak dirawat, sakit jiwa, dan umur tua yang tidak mempunyai sebarang kemungkinan untuk dipulih. Penyokong-penyokong pandangan ini menolak kepercayaan bahawa bunuh diri selalu tidak rasional dan sebaliknya, memperdebatkan bahawa ia adalah jalan keluar yang sah, walaupun mendadak, untuk mereka yang mengalami sakit yang teruk atau trauma. Sudut pandangan ini amat popular di benua Eropah [2], dengan eutanasia dan topik-topik lain yang serupa biasanya dibincangkan di dalam parlimen, walaupun sudut pandangan ini juga mendapat banyak sokongan di Amerika Syarikat.
Sebahagian kumpulan tersebut yang lebih kecil menganggap bahawa bunuh diri ialah hak peribadi yang tidak boleh dipersoalkan bagi sesiapa (termasuk juga orang-orang muda dan sihat) yang mempercayai bahawa dia telah mencapai keputusannya dengan rasional dan dengan hati nurani. Antara penyokong-penyokong terkenal aliran fikiran ini ialah Arthur Schopenhauer, ahli falsafah pesimis Jerman. [3]. Kumpulan ini sering menyokong pembubaran statut-statut yang mengehadkan kebebasan orang-orang yang diketahui hendak membunuh diri, umpamanya undang-undang yang membenarkan mereka dipaksa memasukkan ke hospital kesihatan mental bertentangan dengan kehendak mereka.
Bagaimanapun, para pengkritik memperdebatkan bahawa dorongan untuk membunuh diri adalah hasil yang diwujudkan oleh penyakit mental dan oleh itu, tidak merupakan suatu perbuatan kepentingan diri yang rasional. Disebabkan oleh keseriusan dan ketakbolehbalikan keputusan untuk membunuh diri, adalah lebih cermat bagi masyarakat bersikap terlalu belas ihsan untuk memperlindungi orang-orang yang hendak membunuh diri.
kita tidak seharusnya mmbabitkn diri dgn perkara sebegini kerana dosa besar bagi umt islam yg bnuh diri dan telah dianggap MURTAD!!!!
0 Responses to “BUNUH DIRI”: